keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Erilainen koodisto - osa 1

Bloggaajakollegani Down Goes Brown eli Sean McIndoe (onpa hienoa kutsua alan mielestäni suurinta gurua kollegaksi!) käsitteli tuoreimmassa kirjoituksessaan jääkiekon salattua koodistoa. Yhteensattuma oli jälleen kerran melkoinen, kun saman päivän iltana sain nimettömän yhteydenoton läheltä SM-liigaa, joka kertoi vastaavanlaisen koodiston olevan käytössä myös SM-liigassa. Viimeaikaisten Wikileaks-vuotojen hengessä koin velvollisuudekseni tuoda julki tämän huhutun koodiston.

Kotimainen koodisto eroaa NHL:n koodistosta siinä, että se on tarkoitettu lähinnä valmentajien ja seurojen väliseksi kommunikaatiotavaksi. Kyseisillä, lyhyillä koodeilla valmennus voi helposti, vaikkapa sormilla kesken ottelun, viestittää seurajohdolle VIP-aitioon mahdollisista ongelmista ja tarpeista.

Kyseinen koodisto on periytetty suoraan internet-maailmasta eli HTTP-protokollan statusviesteistä. Tässä suora lainaus faksista, joka minulle tuli täysin yllättäen ja pyytämättä. Ja koska faksistani loppui paperi kesken, jouduin jakamaan myös tämän "vuodon" kahteen osaan. Tässä siis ensimmäinen osa.

1xx Informatiiviset viestit (Informational)

Nämä viestit ovat tarkoitettu käytettäväksi tilanteissa, jossa kaikki asiat näyttäisivät olevan kunnossa. Ensimmäisen kerran näitä viestejä on kuulemma käytetty tänä syksynä Jyväskylässä.

100 Jatkakaa (Continue)

Selitys:
Seurajohdon ja valmennuksen välillä koodilla voidaan todeta kaiken olevan kunnossa ja toimintaa tulee jatkaa kuten tähänkin saakka.

Käyttöesimerkki:
Seppänen Dufvalle: "Koodi 100 * 2 vuotta"

101 Protokollan vaihto (Switching Protocols)

Selitys:
Valmentaja käyttää tätä viestittäessään pelaajille pelitavan muutoksesta kesken ottelun.

Käyttöesimerkki:
"101 - trap"

2xx Menestyskoodit (Success)

Näiden koodien käyttöpaikkakunnat vaihtelevat noin 5-10 vuoden sykleissä. 1980-luvulla 2xx-koodeja käytettiin runsaasti Hakametsässä lähinnä Tapparan aitiossa, 1990-luvulla Turussa ja Helsingissä, 2000-luvulla Oulussa ja 2010-luvulla koodeja odotetaan käytettävän runsain mitoin Jyväskylässä. Väliin on mahtunut muutamia yksittäisiä ajanjaksoja jolloin koodeja on todettu käytettävän myös muilla paikkakunnilla.

200 OK

Selitys:

Homma sujuu.

Käyttöesimerkki:
Valmentaja maalivahdille nollapelin jälkeen: "200".

201 Toteutettu (Created)

Selitys:
Valmentajan ohje on toteutettu pyydetyllä tavalla.

Käyttöesimerkki:
Kun joukkue tekee tasoitusmaalin ottelun viimeisellä minuutilla ruuhkasta maalin edestä, jonne valmentaja on määrännyt kuudennen kenttäpelaajan päivystämään, valmentaja voi kuitata tilanteen joukkueelle: "201".

203 Auktorisoimaton tieto (Non-Authoritative Information)

Selitys:
Valmentaja jakaa pelaajille ohjeita, mutta pelaajat eivät noudata näitä. Tilannetta seuraa yleensä muutaman viikon sisällä valmentajan sopimuksen purkaminen.

Käyttöesimerkki:
Valmentaja: "Marko, nyt sun täytyy luistella ja taklata enemmän!"
Pelaaja: "Heikki, 203."

204 Ei sisältöä (No content)

Kuten edellä.

3xx Uudelleenohjaus (Redirection)

3xx-koodit ovat lähinnä pelin sisällä käytettäviä koodeja, joista osaa kuitenkin käytetään aktiivisesti myös kulissien takaisessa päivittäisessä toiminnassa.

300 Useita vaihtoehtoja (Multiple choises)

Selitys:
Yleensä pelaajan käyttämä koodi selittäessään tilannetta valmentajalle. Koodilla on useita käyttötilanteita.

Käyttöesimerkki:
Pelaaja: "Kaveri tuli 3-1:een ja mulla oli 300 enkä sitten valinnut oikein ja maalinhan ne teki."

301 Siirretty pysyvästi (Moved permanately)

Selitys:
Valmentajat käyttävät koodia esimerkiksi pudottaessaan niskoittelevan tai huonosti pelaavan pelaajan kokoonpanosta kohti pressiboksia popcornia pureskelemaan. Vaihtoehtoisesti seurajohtajat voivat käyttää koodia siirtäessään pelaajia tai kokonaan pois organisaatiosta.

Käyttöesimerkki:
Seurajohtaja: "Lasse, 301 LeKiin".
Pelaaja: "Mikki, 200!"

303 Joku toinen (See other)

Selitys:
Käyttökelpoinen koodi tilanteessa, jossa koodin käyttäjä ei koe olevansa vastuullinen tapahtuneesta.

Käyttöesimerkki:
Jäähyn saanut pelaaja tuomarille: "En se ollut minä, se oli 303!"

305 Puhu agentille (Use Proxy)

Selitys:
Seurajohdon tai valmentajan vaatimuksiin kyllästynyt pelaaja voi käyttää tätä koodia

Käyttöesimerkki:
Seurajohtaja: "Seuraavaan sopimukseesi ei tulla lisäämään mitään bonuksia!"
Pelaaja: "305!"
306 Vaihda(n) agenttia (Switch Proxy)

Selitys:
Tällä koodilla pelaaja voi kätevästi ilmoittaa seurajohdolle/valmentajalle/muille pelaajille vaihtaneensa tai aikovansa vaihtaa agenttia.

Käyttöesimerkki:
Pelaaja: "Ennen seuraavia sopimusneuvotteluita aion 306."

Esimerkeissä mainituilla nimillä ei ole mitään yhteyttä tosielämään. Välttämättä.

Erilainen koodisto, osa 2 ilmestyy kunhan saan faksiini lisää paperia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti